Læs mere om Velfærdens Innovationsdag 2011
Bestil Velfærdens Innovationskatalog 2011
bliv_medlem_af_velfaerdspanelet

Tilmeld nyhedsbrev

Ja, tak. Jeg vil gerne tilmelde mig nyhedsbrevet fra Velfærdens Innovatører.

Innovatørens dagbog d. 9. nov: innovation = teknologi?

D. 9. november 2010
Kære dagbog,    

Sidder i toget på vej mod Esbjerg. Vi har i sidste uge været i gang med at lave forskellige prototyper på eventuelle løsninger. Det er vigtigt, at de nye tiltag som vi kommer med virker og har en positiv effekt i skadestuens hverdag. Derfor har vi blandt andet opstillet nogle midlertidige vægge op i skadestuen for at skabe et nyt patientflow, der mere klart og præcist adskiller skadestuen og lægevagten. I den forstand, at vi får opdelt de patienter som er syge (læs: som sidder og hoster og er snottet) fra dem, der ikke er syge (læs: som typisk kommer med forstuvede ankler og brækkede fingre). Flere patienter har udtrykt, at man helst ikke sidder tæt på andre der sidder og er snottede og hoster, og med denne adskillelse mellem lægevagtens patienter og skadestuens patienter vil vi opnå lidt af dette.

Desuden skulle den nye skadestue også gøre det mere klart, hvor man skal gå hen, når man skal besøge lægevagten, og hvor man skal vente, hvis man skal til skadestuen. Alle der kommer ind til enten lægevagten eller skadestuen vil møde den samme sekretær, når de ankommer (og i en mere åben og imødekommende atmosfære end tidligere) og herefter vil de blive vist i to forskellige retninger. I dag er jeg meget spændt på at se, hvordan personalet og patienterne har reageret på vores prototype, der nu efterhånden har stået der et par dage.

Jeg har lige lyst til at skrive noget andet om innovation. Nu har vi i INVIA arbejdet med at drive innovation i sygehusvæsenet i over et år, og det har været et spændende og udfordrende år. Når vi driver disse innovationsprojekter, da møder vi ofte en forventning eller forestilling om, at vores løsning(er) altid har karakter af at være teknologiske produkter. En kommentar som: ”Det bliver spændende at se hvilken lille dims i kommer op med høres ofte”. Innovation synes i høj grad, at være et begreb, der er fanget i teknologibegrebet. Innovation er lig teknologi, og teknologi er lig innovation.

Jeg skriver naturligvis dette, da jeg mener, at denne innovationsforståelse er for snæver. I skabelsen af en forbedret skadestue på Esbjerg sygehus, vil nogle af vores idéer ikke have noget med teknologi at gøre, men i stedet berøre de arbejdsprocesser der er på stedet, og den service som patienten oplever. Innovation kan altså være meget mere og andet end teknologiske løsninger!

Jeg kunne meget godt tænke mig, at få jeres kommentarer på dette. Er der andre af Jer, som møder denne forestilling om, at innovation er lig teknologi, og hvad er Jeres kommentar til det?

Kommentarer

Hvad mener du?

busy