Læs mere om Velfærdens Innovationsdag 2011
Bestil Velfærdens Innovationskatalog 2011
bliv_medlem_af_velfaerdspanelet

Tilmeld nyhedsbrev

Ja, tak. Jeg vil gerne tilmelde mig nyhedsbrevet fra Velfærdens Innovatører.

Fra fysiske begrænsninger til faglige kompetencer

Det er svært at gøre karriere, hvis man har et fysisk handicap. Som handicappet oplever jeg, at virksomhederne er bange for at gå i dialog med borgere med funktionsnedsættelse. De fokuserer i langt højere grad på de fysiske begrænsninger end på de faglige (relevante!) kompetencer. Og det er et problem. Både for virksomhederne, der går glip af kvalificeret arbejdskraft og potentielt loyale og dygtige medarbejdere, men også for den handicappede, der står uden for arbejdsmarkedet.

Vi er mange handicappede, som har taget en videregående uddannelse, fordi vi skal bevise endnu mere over for samfundet, at vi duer. Og lige præcis derfor skal virksomhederne skal ikke ansætte handicappede medarbejdere alene for at omdanne organisationen til et socialt velgørenhedsprojekt. I stedet skal rationalet bag inklusion af handicappede på arbejdspladsen være faglig.  

At realisere karrieredrømme kræver to ting: At man kender både sine kompetencer og sine begrænsninger. Og sådan er det grundlæggende for alle – handicappet eller ikke handicappet.

Udgangspunktet er dog, at virksomheder skal turde møde den handicappede jobansøger med ligeværdighed og respekt.

Nedenfor har jeg indsat en kort dokumentar - "Et værdigt liv" - der belyser de omstændigheder, som (desværre) regerer på arbejdsmarkedet for fysisk handicappede - en virkelighed, som sjældent afspejler politiske visioner.

Kommentarer

Hvad mener du?

busy