Læs mere om Velfærdens Innovationsdag 2011
Bestil Velfærdens Innovationskatalog 2011
bliv_medlem_af_velfaerdspanelet

Tilmeld nyhedsbrev

Ja, tak. Jeg vil gerne tilmelde mig nyhedsbrevet fra Velfærdens Innovatører.

Portræt: Slut med at pege fingre – vi vil bidrage

Vi har lanceret sloganet: ”Vi er alle en del af løsningen”. Det er for at markere, at vi ikke kun er sammen med Socialdemokraterne. Vi prøver at tænkte i den gode løsning, der i sagens ånd går på tværs af partipolitik.

Interview med Henrik Brandt, medlem af Velfærdspanelet og kontorchef i HK Hovedstaden.

Hvorfor er du med i Velfærdspanelet?
Fordi jeg godt kunne tænke mig at bidrage til debatten i samfundet. Jeg forventer, at vi får en mere perspektivrig snak om, hvordan vi kan fordele goderne mellem os. Vi har en stor rigdom i dette samfund, og det er træls, at der er nogle, der er udenfor. Der findes et A og et B hold. Det vil jeg gerne tale med politikere, offentlige ansatte og erhvervslivet om. Vi er nødt til at diskutere, hvad vi kan og skal gøre hver især.

Hvordan arbejder du med udvikling?
Vi er i HK ved at udvikle os fra at være problemfokuserede til at være løsningsorienterede. Vores mål er at være en ’organiserende’ fagforening mere end en ’servicerende’ fagforening. Det er jo medlemmernes fagforening, og vi skal væk fra selvforståelsen om, at det er os, der ved bedst. Tidligere har vi opfattet os selv som, at vi er sat i verden for at hjælpe den enkelte, men vi skal ikke sidde og vente på, at medlemmerne kommer til os med et problem. Vi skal ud på arbejdspladserne for at møde vore medlemmer og se, hvad det er, de egentlig gerne vil have, vi skal gøre. Vi skal væk fra en sagsbehandlerkultur og hen mod en kultur, der handler om at være nysgerrig og opsøgende. Vi oplever, at der er et behov for mere karrierefokus, flere kurser og mere kompetenceudvikling.

Hvad har I konkret gjort for at implementere dette ’kulturskifte’ i organisationen?
Vi har lanceret sloganet ”Vi er alle en del af løsningen”. Det er for at markere, at vi ikke kun er sammen med Socialdemokraterne. Vi prøver at tænke i den gode løsning, der i sagens ånd går på tværs af partipolitik.
Under kampagnen har vi haft en opslagstavle med gule lapper, hvor alle kunne komme med deres løsninger. Vi plejer at sige, ’det er vi imod’, men nu gør vi noget andet, end vi plejer. I stedet for at kritisere forskellige tiltag fokuserer vi på, hvad der kan være vores bidrag. Det er nyt for os at udfordre vores egne medarbejdere med, at de skal komme med forslag.

Virker det?
Det har været en udfordring for os, men heldigvis har det også resulteret i konkrete initiativer. Alle taler om, at der er for lidt politi på gaden, men så tænkte vi, at hvis vi fik ansat nogle flere HK’ere til at lave noget af det kontorarbejde, som politiet laver, så kunne politiet koncentrere sig om deres egentlige job. På den måde tænker vi løsninger bredt frem for bare at pege fingre. Vi vil bidrage.

Man taler meget om behovet for at strukturere udvikling. Hvad er din oplevelse i forhold til den proces, I gennemgår?
Udvikling er desværre meget lidt struktureret hos os. Den bør være mere struktureret. Det kunne jeg godt tænke mig at lære mere om.

Har du et motto, du vil dele med resten af Velfærdspanelet?
”Der er aldrig kun en løsning” .

Interviewet med Henrik Brandt er nr. 11 i rækken af interview med Velfærdspanelet. Læs alle de andre portrætter her.

H
ar du en god historie eller et spørgsmål, du gerne vil stille til Velfærdspanelet, så skriv til os Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen. .

Kommentarer

Claus Beck Schmidt mener at

Jeg er selv medlem af HK. Jeg synes det er et fint initiativ. vi skal sammen skabe nogle bedre arbejdspladser. Generelt synes jeg at arbejdsmarkedet er sovset ind i regler. Der er blevet alt for meget vi ser på hvem du er og ikke hvad du gør. Alt for opdelt i forskellige forbund som har deres egen lille silo de skal pleje. Innovatør potentialet kan sagtens gemme sig i HKér. Det er ikke noget der kommer gennem en kompetenceudviklingslan. Det er et talent der bør dyrkes og belønnes. Velfærdssamfundet bliver i mine øjne dybt afhængige innovatører. Det ville rent strategisk være indlysende at det offentlige starter nogle talentudviklingsprogrammer op.
december 02, 2009

Hvad mener du?

busy