Portræt: Hjælp fra Dansk Industri efterspørges
Skrevet af Veronica D'Souza, Mandag Morgen
Anvendelsesorienteret undervisning er et nyt og svært felt. Jeg kunne godt tænke mig at få hjælp af Dansk Industri. De kunne fx stille en konsulent til rådighed, så vi kan se, hvordan de arbejder anvendelsesorienteret med matematik. Vi har brug for nogle succesoplevelser med eksterne parter. Det kan være uddannelsesinstitutioner, sociale organisationer og virksomheder. Jeg ved bare ikke, om de er klar til det!
Interview med Åge Weigelt, medlem af Velfærdspanelet og rektor på Viby Gymnasium og HF
Hvorfor er du med i Velfærdspanelet?
Fordi velfærd interesserer mig i bred forstand. Jeg vil gerne arbejde for at undgå de store polariseringer, som man havde i min ungdom. Det ligger mig meget på sinde, at alle, der bor i Danmark, har det godt.
Kan du give mig et eksempel på, hvordan I arbejder med udvikling?
Jeg ser rollen som HF kursusudbyder som en meget vigtig velfærdsopgave. Arketyperne på HF er enten i gang med en planlagt uddannelse, eller også er det unge, der har afbrudt en uddannelse. Det er især blandt de sidstnævnte, at mit hjerte ligger. Jeg arbejder for, at de unge får en second chance, og at de udnytter den.
Hvad gør I for at holde de unge i skolen?
Vi forsøger at gøre uddannelsen mere anvendelsesorienteret. Det betyder, at eleverne skal kunne se formålet med deres uddannelse. Det er en slags forebyggende effekt for, at de ikke dropper ud.
Vi motiverer lærerne til, at de skal sætte billeder på, hvad fagene kan bruges til. Helt konkret har vi fokuseret på de tre store fag: dansk, matematik og engelsk. En person, som ikke er god til at læse, skal kunne se, at dansk ikke kun er litteratur og trælse stile, men et fag man kan bruge resten af livet, uanset om man kommunikerer som privatmenneske eller sidder i et job.
Kan du give nogle eksempler på anvendelsesorienteret undervisning?
Vi har fx inviteret en forfatter ud for at demonstrere, hvordan vedkommende bruger sproget som et værktøj i sin hverdag. I matematik bruger vi landmåling som geometri, og i psykologi skal eleverne ud og se, hvordan faget anvendes i en børnehave eller andre sociale organisationer. Det forbinder teorien til virkeligheden og virker rigtig godt. Der er også andre variabler, der er vigtige for at holde de unge i skole, som fx et godt klassemiljø, og det er sammenspillet mellem disse ting, der har en effekt.
Hvem har taget initiativ til den anvendelsesorienterede tilgang?
Undervisningsministeriet har krævet det, men uden at have forklaret hvad de mener med det. Normalt er der en lærerplan og en vejledning med gode eksempler. Under anvendelsesorienteret undervisning er der meget få eksempler - hvis overhovedet nogen.
Hvem har du sparret med for at udvikle metoden?
Det er et nyt og svært felt, og jeg har brugt HF-netværket meget. Men jeg kunne virkelig godt tænke mig at få hjælp af Dansk Industri. De kunne fx stille en konsulent til rådighed, når vi kommer ud og vil se, hvordan de arbejder anvendelsesorienteret med matematik. Vi har brug for nogle succesoplevelser med eksterne parter. Det kan være uddannelsesinstitutioner, sociale organisationer og virksomheder. Jeg ved bare ikke, om de er klar til det!
Har du et motto, du vil dele med resten af Velfærdspanelet?
”Hvor der handles, der spildes”. Vi er nødt til at tage chancer. Vi kan ikke stå med hænderne i lommerne. Det gælder både skoler og virksomheder. Som Dansk Industri siger: De er interesseret i hele ungdommen; både dem, der har stor teoretisk baggrund, og dem, der ikke har. Det glæder jeg mig til at se handling på.
Interviewet med Åge Weigelt er det tiende i rækken af portrætter af medlemmer fra Velfærdspanelet.
Har du en god historie eller et spørgsmål, du gerne vil stille til et medlem af Velfærdspanelet, så skriv til os
Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.
.
Claus Beck Schmidt mener at
| Så ring dog til Dansk Industri. Jeg har prøvet. Det er sgu friske nok selvom de selvfølgelig også er en tung organisation. Du kunne også prøve Dansk Erhverv |
Frank Bill, direktør i DI Service mener at
| Jeg er meget enig med Claus beck Schmidt - ring til os. Vi er i DI meget interesseret i alle mulige former for samarbejde med uddannelsesinstitutionerne. Og jeg tror bestemt vi kan bidrage - lige fra den politiske debat om, hvordan vi mest hensigtsmæssigt indretter det samlede uddannelsessystem, så det understøtter en dagsorden om vækst og velfærd i Danmark - til lavpraktiske samarbejder mellem skoler og virksomhder. For os at se er det helt afgørende, at uddannelsessystemet og erhvervslivet går hånd i hånd hvuis vi skal løse fremtidens (og nutidens) udfordringer. |