Læs mere om Velfærdens Innovationsdag 2011
Bestil Velfærdens Innovationskatalog 2011
bliv_medlem_af_velfaerdspanelet

Tilmeld nyhedsbrev

Ja, tak. Jeg vil gerne tilmelde mig nyhedsbrevet fra Velfærdens Innovatører.

Portræt: Vi skal udvikle de personlige kompetencer

Der er synergi mellem faggrupper, og det kan være en metode til innovation. Det er vigtigt at huske på, at det ikke altid er dér, hvor man får øje på problemet, at man også kan finde løsningen. Man kender sit eget fag rigtigt godt, og nogle gange har man brug for input udefra for at finde en løsning.

Interview med Annette Gammelgaard, medlem af Velfærdspanelet og aktivitetsleder i Århus Kommune.

Kan du give mig et eksempel på en konkret velfærdsudfordring, du sidder med?
Vores borgere i ældresektoren har meget brug for udvikling, og vi er nødt til at tænke anderledes.
For ti år siden var disse borgere indlagt på hospitalet, men nu ligger de hjemme i sengen. Vi har en udfordring i forhold til udviklingen af spidskompetencer og især også af sociale kompetencer hos medarbejderne. Borgeren er herre i sit eget liv, og det stiller krav om en større fleksibilitet hos det offentlige.

Hvordan sikrer I den fleksibilitet?
Vi har indført tværfaglige møder. Den fagperson, der har grund til at holde det faglige møde, indkalder og sparrer med de andre. Det er meget positivt. Jeg tror på, at der er en synergi mellem faggrupper, og det kan være en metode til innovation. Det er vigtigt at huske på, at det ikke altid er dér, hvor man får øje på problemet, at man også kan finde løsningen. Man kender jo sit eget fag rigtig godt, og nogle gange har man brug for nogle input helt udefra for at finde en løsning.

Hvad kunne du godt tænke dig at bruge Velfærdspanelet til?
Vi lægger stor vægt på de faglige kompetencer. Men jeg synes, der mangler mere fokus på de personlige kompetencer. Hvor dygtige er vi til at kommunikere med hinanden? Hvordan håndterer vi stress? Hvor fleksibel tør man være? Den kompleksitet, der ligger i opgaverne i dag, kræver et stærkt samspil og en nytænkning. For at imødekomme dette har man mindst ligeså meget behov for personlige kompetencer som for sin faglighed. Det første bliver desværre ofte glemt. Hvis der er nogle, der sidder inde med erfaring på dette område, hører jeg gerne fra dem.

Har du et motto, du vil dele med resten af Velfærdspanelet?
”Vi skal tro på det, vi sætter i gang, for så smitter det af på omgivelserne”. Udvikling vil altid skabe usikkerhed hos nogle og begejstring hos andre.  Derfor er det vigtigt, at jeg som leder tror fuldt ud på idéen.

Interviewet med Annette Gammelgaard er det ottende i rækken af interviews med medlemmer af Velfærdspanelet. I morgen kan du læse et portræt af Anne Birgitte Østergaard, chef for Pleje og Rehabilitering i Helsinge. 

Har du en god historie eller et spørgsmål, du gerne vil stille til Velfærdspanelet, så skriv til os Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen. .

Kommentarer

Hvad mener du?

busy